söndag 17 februari 2013

Lemon curd och scones

Lemon curd

Undrar hur länge jag har inbillat mig att det är jobbigt att göra lemon curd och därför dragit mig för att göra det? Nu kan jag konstatera att jag hade fel. Jag utgick från Leila Lindholms recept och kunde inte låta bli att twista till det.
Du behöver:

  • 3 st ekologiska citroner 
  • 1.5 dl strösocker 
  • 50 g smör 
  • 1 msk maizena 
  • 2 st ekologiska ägg 
  • 2 st ekologiska äggulor
  • 1 msk lakritspulver
Gör så här:

  1. Tvätta och torka av citronerna.
  2. Riv skalet från citronerna. Var noga med att bara ta det gula, syrliga skalet och inte det vita, beska.
  3. Blanda strösocker, smör, citronskal och saften från två av citronerna i en kastrull. Koka upp och sila sedan av vätskan.
  4. Blanda maizena med saften från den tredje citronen och rör ner i vätskan.
  5. Vispa äggen lite lätt med en gaffel och rör ner i vätskan. Sätt kastrullen på plattan igen och vispa tills lemon curden tjocknar.
  6. Tillsätt lakritspulver, lite i taget, och smaka av tills smaken blir bra. Jag ville bara ha en subtil smak av lakrits som bryter av mot citronen.
  7. Häll lemon curden i en skål eller burk och ställ den i kylen.
Använd i bakning, t ex en citron- och marängpaj, eller varför inte till scones?

Scones

Du behöver till 4 scones:
  • 2 dl vetemjöl
  • 1,5 dl grahamsmjöl
  • 0,5 dl havregryn
  • 2 tsk bakpulver
  • En nypa salt
  • 25 g smör
  • 1,5 dl filmjölk
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
  3. Tillsätt smöret och finfördela det i mjölet.
  4. Häll i filmjölken och blanda snabbt samman degen.
  5. Gör fyra bullar av degen. Platta till dem något och nagga med gaffel. Grädda mitt i ugnen i ungefär 10 minuter. Ät sconesen medan de fortfarande är varma.

Inga kommentarer: